Het award season is gestart en ook in de architectuur- en erfgoedsector zijn Oscars, Baftas en Nobelprijzen uitgereikt. Wie zijn de winnaars en wat vinden we daarvan? We struikelden over de houten stokjes langs de Weesperzijde en zochten naar de gesamtkunstwerken anno 2021. En het is deze twee grote fans gelukt om een architectuuronderwerp te vinden binnen hun favoriete evenement: het Songfestival. Ten slotte babbelen we over de verdozing van de stad.
Bronnen: YouTube, NRC

Nieuwtjes

NK Tegelwippen
Het klinkt dubieus, maar dit NK heeft deze dirty naam wel nodig. Want hoe maak je verduurzaming sexy? Juist, met een wedstrijd en een originele naam. Doe je ook mee?
Bronnen: nk-tegelwippen.nl, De Architect, Parool
(09:16 – ga direct naar het item)

And the award goes to
De grote prijzen zijn weer uitgereikt. De Pritzker Prize (de Nobelprijs van de architectuur) en de Maaskantprijs zijn uitgedeeld én het Nieuwe Instituut heeft een nieuwe directeur! En is dit een aanwinst voor het Nieuwe Instituut?
Bronnen: Maaskantprijs, Pritzker Prize, Video project Lacaton & Vassal, Aric Chen bij Het Nieuwe Instituut
(13:11 – ga direct naar het item)

Een zee aan stokjes
De oevers van de Amstel ter hoogte van de Weesperzijde staan vol met oranje houten stokken. Op grote dichtheid, zo ver het oog reikt. Waarom?
Bronnen: At5
(25:07 – ga direct naar het item)

Ik vraag dit voor een vriend

Deze aflevering geven we antwoord op de vraag van luisteraar Stef: worden er anno 2021 nog gesamtkunstwerken ontworpen en ook echt gebouwd?
Bronnen: Zaha Hadid Roca Gallery
(28:59 – ga direct naar het item)

Waar kijk ik naar?

We zitten weer bovenop de actualiteiten. Dit keer bespreken we dé plek waar het Songfestival dit jaar zal plaatsvinden: Ahoy. Waarom bestaan dit soort beurs- en evenementenlocaties? Wat hebben de Middeleeuwen ermee te maken? Hoe ontwerp je een gebouw als Ahoy en waar komt de naam Ahoy in vredesnaam vandaan?
Bronnen: Historiek.net, Historiek.net, De Architect
(36:58 – ga direct naar het item)

“Little boxes all the same”

Waar we laatst nog spraken over de verdozing van het landschap, richten we deze keer onze blik op de stad. Het zal elke stadbewoner wel opgevallen zijn dat er een wildgroei is aan logistieke aanbieders. De één brengt je pakketje naar de deur, de ander naar een pakketpunt of een pakketkluiswand. Hoe zijn we hier terecht gekomen? Waar ruim 2000 jaar geleden de Romeinen nog gebruik maakten van super snelle paarden en opperbeste wegen, zijn we via een Postwet en de architectuurstijl “Post Gotiek” aangekomen bij overvolle papierbakken en rennende pakketbezorgers. Kunnen we weer terug naar de hoogtijdagen waarin grote architecten postzegels, brievenbussen en soms zelf hele interieurs van postkantoren ontwierpen? Of zijn er ook nog andere oplossingen tegen de verdozing van de stad?
Bronnen: NRC, Postnl, Parool, FNOI, NieuwsbladTransport, Geschiedenis van de post, artikel over postkantoren
(46:47 – ga direct naar het item)